Julkaistu 29.4.2019 06:00

Hyväntekijät yritysmaailmassa

Yhteiskuntavastuu ja hyväntekeväisyys ovat asioita, jotka ovat nousseet entistä tärkeämmiksi yritysten toiminnassa. Keskustelemme Pelastusarmeijan markkinoinnin ja yritysyhteistyön vastaavan Anne Fredrikssonin kanssa yhteistyökumppanuuksien tärkeydestä ja tutustumme neljään yritykseen: Make it Simple -markkinointitoimistoon, Aalto Henkilöstöpalveluihin, Fonectaan ja palvelyritys Streamlogiin, jotka ovat toteuttaneet yhteiskuntavastuuta kanssamme tarjoten aikaa, resursseja ja asiantuntemusta.

Pelastusarmeijalla on ollut ilo työskennellä lukuisien yritysyhteistyökumppaneiden kanssa. Tässä artikkelissa tutustumme neljään merkittävään kumppaniin: Make it Simple -mainostoimistoon, Aalto Henkilöstöpalveluihin, Fonectaan ja palveluyritys Streamlogiin.

– Pelastusarmeija tarvitsee tällaisia hyviä yhteistyökumppaneita, jotka voivat antaa tukea toimintaamme monessa muodossa, toteaa Pelastusarmeijan markkinoinnin ja yritysyhteistyön vastaava Anne Fredriksson.

– Teemme ammatillista yhteistyötä. Meillä on kumppaneita, jotka antavat meille omaa asiantuntemustaan pienemmin kustannuksin tai peräti pro bono eli veloituksetta. Olemme tästä erityisen kiitollisia!

Miten nämä suhteet ovat syntyneet?

– Osan olemme tunteneet jo aiemmin, ja sitten on heitä, jotka ovat kiinnostuneet toiminnastamme ja ottaneet yhteyttä. Mahdollisuuksia yhteydenottoon on monia, kotisivullamme on esimerkiksi osio yritysyhteistyöstä. Olemme jalkautuneet myös tapahtumiin ja verkostoitumistilaisuuksiin, joissa yrityksillä on mahdollisuus tavata meidät.

Anne näkee, että yhteiskuntavastuu on selkeästi kasvava trendi.

– Jo pitkään yhteiskuntavastuu on ollut yrityksille tärkeää, mutta se on ollut enemmän oman toiminnan vastuullisuutta. Tuntemusta omasta toiminnasta, kuten valmistusmaan työntekijöiden olosuhteista, raaka-aineista ja oman henkilöstön työhyvinvoinnista. Mutta yhteiskuntavastuu ja halu hyväntekeväisyystyöhön on nouseva trendi. Joitakin vuosia sitten ajatus siitä, että yritys antaisi työntekijöiden tehdä hyväntekeväisyyttä työajalla, oli vieras. Nyt se on jo kiinteä osa monen yrityksen strategiaa ja vuosisuunnitelmaa. Muutaman vuoden päästä se on itsestäänselvyys. Näin uskon ja toivon, Anne toteaa.

Miksi olemme mielekäs kohde yhteiskuntavastuun toteuttamiselle?

– Pelastusarmeija merkittävänä hyväntekijänä on kiinnostava kumppani. Sosiaalisessa ja hengellisessä työssämme autamme ihmisiä laajalti: lapsiperheitä, nuoria, vanhuksia, syrjäytyneitä, yksinäisiä. Vähävaraiset perheet ovat monien yrityksien intresseissä. Uskon, että Pelastusarmeijassa puhuttelee se, että olemme kotimaan auttaja. Lisäksi toimimme paikallisesti. Pystymme auttamaan ihmisiä juuri sillä paikkakunnalla, jolla yritys toimii.

– Luotettavuus on myös ensisijaisen tärkeää. Olemme hyvin valvottu ja sisältä ohjautuva organisaatio, jolla on vielä kristillinen arvopohja. Upseereilla ja sotilailla on uskonnollinen vakaumus, ja kaikkia työntekijöitä yhdistää pyyteetön halu tehdä hyvää. Tämä näkyy lopputuloksessa, ja se tuntuu yrityksistä hyvältä.

Entä mitä tämä vaatii meiltä ja toiminnaltamme?

– Sitä, että meidän pitää lunastaa ne lupaukset, jotka annamme. Se vaatii meiltä muuntautumista ja innovatiivisuutta keksiä uusia tapoja tehdä yhteistyötä. Meidän pitää olla ajan hengessä mukana.

Anne korostaa, että yhteistyökumppanuuksilla on todella suuri merkitys:

– Yritysten antama aika, asiantuntemus ja resurssit ovat voimavara, joka mahdollistaa työmme laajemmalla mittakaavalla. Pelastusarmeija on valtavan kiitollinen kaikille yhteistyökumppaneille!

Mainontaa suurella sydämellä


Markkinointitoimisto Make it Simple on ollut tärkeä yhteistyökumppanimme vuodesta 2016 lähtien. Make it Simple on konseptoinut, suunnitellut ja toteuttanut kolmen viimeisimmän joulupatakeräyksen markkinointia, ja vuonna 2017 he lanseerasivat Auta ihmistä -keräyskampanjamme, joka keräsi valtavasti huomiota presidentti Tarja Halosen ja liikemies Peter Vesterbackan suostuttua kampanjan kasvoiksi. Kaikki yhteiset kampanjat ovat näkyneet kattavasti mediassa mainoselokuvien, ulkomainonnan ja digimainonnan kautta. Kaiken työn Make it Simple on tehnyt pro bono – eli aivan veloituksetta.

– Meille tehokkain tapa kantaa yhteiskuntavastuuta on antaa omaa erikoisosaamistamme ja työpanostamme hyväntekeväisyyteen. Olemme kokeneita markkinoinnin ammattilaisia, ja leipälajimme on yritysten auttaminen menestykseen. Mutta kaupallisen työn vastapainoksi haluamme tehdä jotain, jolla on suurempi merkitys. Hyvän tekeminen on erittäin tärkeää myös omalle jaksamiselle ja mielen tasapainolle, paljastaa Make it Simple -markkinointitoimiston toimitusjohtaja Vesa Tujunen.

– Pelastusarmeijan sosiaalinen auttamistyö tekee Suomesta ja maailmasta paremman paikan elää, ja olemme ylpeitä ja onnellisia voidessamme auttaa omalla panoksellamme. Lisäksi yhteistyömme on ollut todella miellyttävää. Lähtökohta kampanjoille on aina haastava, mutta haasteet ovat helpommin ratkottavissa, kun on yhteinen tahtotila ja hyvä tekemisen meininki.

Vesa selventää projektien luonnetta:

– Saamme Pelastusarmeijalta toimeksiannon ja tahtotilan siitä, mitä kampanjalla halutaan saavuttaa. Tämän pohjalta aloitamme suunnitteluprosessin. Analysoimme, puntaroimme, kääntelemme ja vääntelemme, ja lopulta pöydällä on mielestämme paras konsepti. Esittelemme sen, ja rakentavien keskustelujen jälkeen pääsemme yksimielisyyteen siitä, millä lähestymisellä saavutetaan paras lopputulos. Yhteistyö on ollut esimerkillisen hyvää, kaikesta huokuu se, että työtä tehdään suurella sydämellä.

– Samalla haluaisin kiittää yhteistyökumppaneita, jotka ovat olleet mukanamme toteuttamassa kampanjoita. Kiitos siis Otto-tuotanto ja Lucy Loves sekä O. W. Kinnunen, Kasimir Häiväoja, Anton Sucksdorff ja Kikka Pärni.

Yhteistyö on tuonut myös Make it Simplelle näkyvyyttä, mutta sitä tärkeämpää on heille ollut sen kautta välittyvä apu tarvitseville.

– Kun huomaamme, että kampanjan keräystuotto on kasvanut mainoskampanjan ansiosta, on fiilis sanoinkuvaamattoman hieno. Tulee tunne, että on oikeasti saanut jotain hyvää aikaiseksi, sillä tiedämme varojen kanavoituvan hädänalaisille. Muistakaa, että lahjoittaa voi ympäri vuoden.

Sanoista tekoihin

Kumppanuutemme Aalto Henkilöstöpalvelun kanssa alkoi viime syksynä. Viime joulupatakampanjan aikana Aalto Henkilöstöpalvelun henkilökunta toimi patavahteina muun muassa Tampereen Hakametsän jäähallissa ja Sellon kauppakeskuksessa Espoossa. Aallon kautta myös jääkiekkolegenda Timo Jutila ja urheilutähti Annimari Korte toimivat patavahteina.

Tämän lisäksi Aallon toimistorakennukseen, Spektri Business Parkiin, oli sijoitettu kolme keräyspataa.

– Parhaimmillaan yritysten yhteiskuntavastuu auttaa kaikkia osapuolia, mutta pahimmillaan se on sanahelinää. Aallolla olemme päättäneet, että kauniista ajatuksista ja sanoista siirrytään aina myös tekoihin, kiteyttää Aalto Henkilöstöpalvelun myynti- ja markkinointipäällikkö Petri Taipalo.

Ajatus yhteistyöstä sai alkunsa viime vuoden Auta ihmistä -kampanjan kuvituksesta.

 – Henkilökuntamme näki teidän meriaiheisen mainoksen sosiaalisessa mediassa, jossa perheenisä kuvaannollisesti kelluu aalloilla vailla määränpäätä. Päätimme tämän kuvan siivittämänä olla se Aalto, joka auttaa ihmisiä oikealle kurssille.  Onnettomuus, sairaus, työttömyys tai muu yllättävä elämäntilanteen muutos voi muuttaa ihmisen elämän täysin. Ja se voi sattua kenelle tahansa. 

Pelastusarmeija oli mielekäs valinta yhteiskuntavastuun toteuttamiseen läpinäkyvyytensä ansiosta.

– Syrjäytyminen ja työttömyys ovat asioita, jotka vaikuttavat monen perheen arkeen. Pelastusarmeijan kautta voimme olla tukemassa niin vanhuksia kuin nuoriakin. Yhteinen tavoitteemme on vaikuttaa ajoissa lapsen tai nuoren kasvuympäristöön ja ehkäistä ongelmia, jotka voivat johtaa syrjäytymiseen. Ongelmiin tarpeeksi varhaisessa vaiheessa puuttumisella on myönteinen vaikutus nuoreen niin sosiaalisesti kuin työelämänkin suhteen. Pyrimme saamaan myös muita yrityksiä mukaan, ja olemmekin jo sopineet, että tulemme tarjoamaan töitä kauttamme Väinölän, Pitäjänmäen ja Alppikadun asumisyksiköiden asukkaille mahdollisuuksien mukaan.

Aallon henkilökunnan lisäksi jääkiekkolegenda Timo Jutila ja urheilutähti Annimari Korte toimivat patavahtina.

– Oli kunnia olla mukana, ja teen mielellään luotettavien yritysten kanssa yhteistyötä, kuten Aalto Henkilöstöpalvelut ja Pelastusarmeija.  Hyvän yhteistyön lisäksi saimme kerätä porukalla todella tärkeään asiaan varoja. Padalla välittyi ihmisten hyvä tahto. Suosittelen muillekin patavahdiksi tuloa, ja olen itse mukana ensi vuonna jos aikataulut osuvat, Timo Jutila lähettää terveisensä.

Petri Taipalolle patavahtius oli tunteellinen kokemus.

– Annimari Korten ja minun kanssani Sellon padalla oli myös Tapani, joka asui Pelastusarmeijan Väinölän asumispalveluyksikössä. Elämä ei ollut aina kohdellut häntä hyvin, mutta positiivisempaa ihmistä saa hakea! Hän oli jo kolmatta vuotta mukana. Hatunnosto hänelle, Petri toteaa.

– Patavahteina huomasimme, että tässä maassa on paljon hyviä ihmisiä, jotka antavat sydämestään apua. Pienilläkin teoilla saadaan isoja asioita aikaan. 

Luonnollista näkyvyyttä

Fonecta ja Pelastusarmeija ovat tehneet parin vuoden ajan markkinointiyhteistyötä, jossa verkkonäkyvyyttämme on parannettu optimoinnin ja hakusanamainonnan avulla.

– Kun jouluna 2017 olimme valitsemassa hyväntekeväisyyskohdetta, oli Pelastusarmeija meille luonteva valinta, paljastaa Minna Tuum, Fonectan sisältöpäällikkö. Minnan toimenkuvaan kuuluu Fonectan sisäisten ja ulkoisten markkinointisisältöjen suunnittelu ja toteutus.

Hakukoneoptimointi on Pelastusarmeijalle tärkeää oikean kohderyhmän tavoittamiseksi.

– Hakukoneoptimointi on keino saada yrityksen verkkosivut ja niiden sisällöt löytymään luonnollisissa hakutuloksissa. Esimerkiksi Pelastusarmeijan Joulupata-kampanja on näin saatu näkymään hakutulosten kärkipaikoilla silloin, kun potentiaaliset lahjoittajat ovat etsineet itselleen sopivia lahjoituskohteita.

Yhteiskuntavastuu on myös Fonectalla prioriteetti.

– Se on meidän kaikkien asia, ja yritysten vastuullisuuden mittarina yhteiskuntavastuu on merkityksellinen. Haluamme Fonectalla toteuttaa yhteisvastuutamme eri tavoin, ja kotimaisen hyväntekeväisyyskohteen tukeminen joulunaikaan on osa tätä toimintaa.

Fonecta on tukenut Joulupata-kampanjaa muun muassa tarjoamalla Google Display -mainontaa veloituksetta ja perustamalla oman nettipadan joulupata.fi -sivustolle.

– Pelastusarmeija tekee tärkeää työtä kotimaan vähävaraisten hyväksi, ja Joulupata on suomalaisten tuntema kampanja – osa suomalaista joulua. Meille oli tärkeää, että saimme osallistaa henkilökuntaa kampanjaan – fonectalaiset saivat lahjoittaa itselleen sopivan summan, ja me yrityksenä tuplasimme henkilökunnan keräämän summan, Minna kertoo.

Minna toteaa yhteistyön sujuneen erinomaisesti ja kiittää myös siitä, että perinteikäs Pelastusarmeija on myös ajan hermolla ja kehittää omaa tekemistään myös digitaalisissa kanavissa.

– Iloitsemme, että olemme pystyneet tuottamaan omalla tekemisellämme lisäarvoa Pelastusarmeijalle. Näen, että yhteistyömme jatkuu ja jopa kasvaa, toki sen mukaan, mitä tarpeita Pelastusarmeijalla on. Meille Fonectalla on tärkeää olla mukana auttamassa suomalaisia yrityksiä ja yhteisöjä menestymään, ja siksi näin tunnetun ja perinteisen toimijan kuin Pelastusarmeijan kanssa työskentely on meille sekä ilo että kunnia. Monelle modernin markkinoinnin keinot voivat tuntua vierailta, mutta Pelastusarmeija on tässä suhteessa edelläkävijä, joka ymmärtää digitaalisten kanavien ja keinojen tärkeyden toiminnalleen.

Välittämisen arvomaailma

Palveluyritys Streamlog on yhteistyökumppanina joulupatakampanjamme avustuspakkausten logistisissa ratkaisuissa. Yhteiskuntavastuun noudattaminen näkyy hinnoitteluratkaisuissa, ja Streamlog antoi myös 1 300 kappaletta lastenkirjoja lahjoitettavaksi Pelastusarmeijan osastojen kautta ympäri Suomen. Kirjat jaettiin joululahjoina vähävaraisten perheiden lapsille.

Streamlogin palvelujohtaja Esa Hyvärinen näkee, että jaamme samanlaisen arvomaailman.

– Pelastusarmeijan ja Streamlogin yhteistyö on vastuullista toimintaa yhteiskunnassa. Käytännössä kysymys on molempia osapuolia hyödyttävästä luottamuksesta. Tästä muodostuu kumppanuus ja maine, joka on aineetonta pääomaa. Pelastusarmeijan historia ja arvomaailma ovat vertaansa vailla. Niiden merkitys tämä päivän eriarvoistuvassa maailmassa nousee merkittävään rooliin. Nämä ovat arvoja, jotka eivät ikinä vanhene. Me yrityksenä arvostamme tätä korkealle.

Streamlogin kirjalahjoitus toi joulu-iloa moniin perheisiin.

– Mietimme, miten tekisimme joulutervehdykset asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme. Pelastusarmeijalta otettiin yhteyttä joulun avustuspakkausten logistiikan toteuttamisesta. Joulupata-kampanjan keskiössä ovat vähävaraiset lapsiperheet, niin siinä yhteydessä tuli ajatus, että lahjoittaisimme lastenkirjoja pakkauksiin mukaan.

Yhteistyö on ollut palkitsevaa.

– Uskon vahvasti yhteistyön ja yhdessä tekemisen malliin. Tieto ja osaaminen kasvavat yhdessä tekemällä. Siksi olemmekin innoissamme jokaisesta yhteistyöstä ja mahdollisuudesta päästä yhdistämään voimia, asiantuntijuutta ja osaamista. Se on palkitsevaa ja motivoivaa. Pitkäjänteisessä yhteistyössä molemmat osapuolet oppivat uusia taitoja ja lähestymiskulmia asioihin.

Pelastusarmeijan noudattama lähimmäisenrakkaus on tehnyt Esaan vaikutuksen.

– Mediassa on kevään aikana käsitelty ikäviä uutisia, muun muassa vanhustenhuollon tilaa. Faktahan on se, että jonain päivänä olemme itsekin avun tarpeessa. Itse kukin tarvitsemme välittävää lähimmäistä. Toivoisin, että välittämisestä tulisi tärkeä arvo meidän jokaisen elämään.

Toni Kaarttinen
Kuvat: Make It Simple, Smoy, Toni Kaarttinen 


Tilaa Sotahuuto itsellesi tai ystävällesi

Sotahuuto kertoo Pelastusarmeijan maailmanlaajuisesta työstä ja tarjoaa artikkeleissaan hyvää sanomaa.

Tilaa Sotahuuto tästä