Julkaistu 14.6.2023 09:00

Pelastusarmeijan Auta ihmistä -keräys muistuttaa vähävaraisten yksinhuoltajien ahdingosta

Kesän 2023 AUTA IHMISTÄ -keräyksen mediakampanja nostaa toista vuotta peräkkäin esille kotimaan vähävaraisten yksinhuoltajien ahdingon. Hintojen nousu koskettaa erityisesti niitä, jotka joutuvat selviytymään arjesta yksin.

Joka kymmenes suomalainen lapsiperhe saa toimeentulotukea*. Iso osa näistä on yksinhuoltajaperheitä, joilla huoli toimeentulosta on jatkuvaa. Monella perheellä ei ole mahdollisuutta hankkia edes välttämättömiä tavaroita tai lähettää lapsia harrastuksiin tai vaikkapa kesäleireille. Vähävaraisten perheiden lapset ovat vaarassa jäädä syrjään ja he saattavat usein nähdä elämän varjoisempana kuin se onkaan.

Pelastusarmeija auttaa kokonaisvaltaisesti

Pelastusarmeijan kohtaamat perheet tarvitsevat yhä useammin taloudellisen avun lisäksi neuvontaa ja palveluohjausta – tai joskus vain kuuntelijaa.  Perheen rinnalla kulkemalla voidaan ehkäistä syrjäytymistä ja ongelmien periytymistä sekä ylläpitää tulevaisuuden toivoa.

Kampanjalla muistutetaan myös meitä jokaista huomioimaan ja auttamaan lähipiirimme lapsiperheitä ja muita apua tarvitsevia. Vaikka kampanja tuo esiin erityisesti yksinhuoltajat, kerätyillä varoilla autetaan myös muita kohderyhmiä. Vuonna 2022 Auta ihmistä ­keräykseen lahjoitettiin lähes 2,2 miljoonaa euroa. Lahjoituksilla autettiin kotimaan vähävaraisia lapsiperheitä, yksinäisiä vanhuksia, syrjäytymisvaarassa olevia nuoria sekä muita apua tarvitsevia. Palvelujen piirissä oli noin 110 000 kotitaloutta eri puolella Suomea.

Autaihmistä.fi -lahjoitussivu 

Auta ihmistä -keräyksen omalla sivustolla voi lahjoittaa, lukea lisää keräyksestä ja tutustua tarinoihin, jotka kertovat elävästä elämästä. Sivustolla on tietoa meneillään olevasta kampanjasta, ja siellä voi myös tutustua edellisten vuosien kampanjoihin. Lahjoitustapoja on monia: tilisiirto, MobilePay, tekstiviestilahjoitus ja kuukausilahjoitus.

Mediakampanjan kuva

Pastissi Suojelusenkeli-taulusta on tuttu vuoden takaisesta kampanjasta. Sen on suunnitellut mainostoimisto Make it Simple , ja toteuttanut valokuvaaja Onni Wiljami Kinnunen . Kuva visualisoi sen, kuinka moni yksinhuolta joutuu usein tasapainoilemaan saattaessaan lapsiaan liukkaan sillan yli.

Kuva on huomioitu myös monissa markkinointialan kilpailuissa. Grafian Vuoden Huipuissa, joka on Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu, kuva palkittiin Hopeahuipulla. Edit-kilpailussa, jossa palkitaan vuosittain aikakausimedia-alan parhaita osaajia, kuva sai kunniamaininnan. Näiden lisäksi kuva on voittanut myös muita palkintoja.

Mediakampanjan filmi

Filmi on niin ikään tuttu vuoden takaisesta kampanjasta. "Meistä tuli yksinhuoltajia" -kampanjavideo tuo esille yksinhuoltajan arkea ja nykypäivän haasteita. Muusikko Anssi Kela lähti hyväntekeväisyyden hengessä mukaan ja antoi ikonisen 1972-kappaleensa kampanjan käyttöön. Filmin tarina rakentuu laulun pohjalle.

Filmin on suunnitellut mainostoimisto Make it Simple ja toteuttanut tuotantoyhtiö Tonto Helsinki . Filmi on ollut ehdolla Finnkinon vuoden 2022 parhaaksi mainoselokuvaksi.

Keräyslupa
RA/2021/1383 Poliisihallitus, voimassa toistaiseksi. ÅLR 2022/7094, 2.11.2022–1.11.2023.

Lisätietoa
Mira Vuorenpää, Markkinoinnin ja yritysyhteistyön vastaava
puh. 050 4733 646
[email protected]
www.autaihmista.fi
www.pelastusarmeija.fi

 *THL Tilastoraportti 34/2022 ja Tilastokeskus Suomi lukuina 2022