Puhetta synnistä, valinnanvaikeudesta ja inhimillisyydestä – jakso 09

Me uskomme -podcastissa siirrytään käsittelemään Pelastusarmeijan viidettä opinkappaletta, joka puhuu synnistä. Mukana keskustelussa ovat majuri Tero Saajoranta Pelastusarmeijan Kuopion osastosta sekä Kaisu ja Riku. Keskustelussa pohditaan suhdettamme toisiimme ja koko luomakuntaan sekä suhdettamme kiusauksiin ja pyrkimyksiimme olla Jumalan kaltaisia. Keskustelua käydään myös synnin seurauksista, jotka pahimmillaan voivat johtaa tuhoon. Jumalan rakkaus ja armo tuodaan myös esille ja muistutetaan, että jokainen, joka tahtoo voi pelastua. Keskustelun avuksi rukoustyöskentelyssä Raamatusta luetaan 1. Moos. 3:1–7.

Jakson tiivistelmä

Me uskomme -podcastin yhdeksäs jakso sukeltaa syvällei hmisyyteen ja syntiinlankeemuksen seurauksiin elämässämme. Keskustelijat, majuri Tero Saajoranta, Kaisu ja Riku, keskustelevat synnin käsitteestä Aatamin ja Eevan tarinan kautta (1. Moos. 3:1–7).

Keskustelu alkaa pohdinnalla siitä, kuinka ihmisten suhde luomakuntaan on rikkinäinen ja mitä paha voi pahimmillaan saada aikaan. Pohditaan, kuinka yksittäinen ihminen voi olla ahne ja tuhota ympäristöään, mutta kun hän on kansan johtaja, hän voi jopa muuttaa maailman. Se herättää kysymyksen vallasta ja vastuusta. Kaisu tuo esiin, että tänä päivänä yhä harvemmat epäilevät pahuuden olemassaoloa.

Keskustelua käydään siitä, kuinka ihminen lopulta huomaaolevansa avuton ja häpeää itseään. Tarvitaan apua, jonka saamme Jeesukselta. Jeesus ristin työllään voitti synnin ja kuoleman ja antoi meille toivon. Keskustelijat korostavat, että meidän tehtävänämme on auttaa ihmisiä löytämään Jeesus, jotta he voivat saada toivon ja armon elämäänsä sekä kokea iloa uudistuneesta yhteydestä Jumalaan.

Keskustelu laajenee rakkauden ja hyväksynnän teemoilla. Kaisun ja Rikun rakkauskertomus osoittaa, miten jo nyt voimme nähdä palan taivasta elämässämme. Kertomus tuo uskoa siihen, että me voimme tuoda Jeesuksen kautta toivoa kärsiville, surullisille ja toivottomille. Jeesus kutsuu meitä viemään eteenpäin ilosanomaa, jotta kaikki voisivat löytää hänet sekä rakkautta ja toivoa.

Keskustelu päättyy Aatamin ja Eevan tarinaan, jossa käärme houkuttelee heidät kielletyn tiedon äärelle. Kaisu tunnistaa tarpeen tietää ja ymmärtää kaiken, mutta huomaa myös, että se on loputon ja kohtuuton vaatimus. Hän oivaltaa, että Jumala yksin tietää kaiken, ja hänen itsensä ei tarvitse olla yli-inhimillinen. Tero korostaa, että Jumalan vaatimukset eivät ole kohtuuttomia. Usko ja rakkaus Jumalaan ja Jeesukseen, joka antoi elämänsäihmisten puolesta, eivät ole liikaa pyydetty. Se on hyvä vaihtokauppa synnin seurauksille, jotka pahimmillaan ovat tuhoisia.

Koko jakso kannustaa meitä harkitsemaan valintojamme ja luottamaan Jumalaan, joka tietää kaiken. Se muistuttaa, että kaikki, mikä näyttää hyvältä, ei välttämättä ole hyväksi, ja tarve olla kuin Jumala voi johtaa ongelmiin. Kuunnellessasi tätä jaksoa voit pohtia, kuinka voit tehdä oikeita valintoja ja luottaa Jumalaan elämäsi matkalla.

Tekstitetty versio

Avainsanat

#meuskomme #podcast #rukous #keskustelu #synti #inhimillisyys #kiusaus #usko #valinnat #luottamus #Jumala #armo #rakkaus

Tilaa Me uskomme -podcast

Spotify | Youtube | Apple podcasts | Google podcastit | RSS | Soundcloud