Julkaistu 28.8.2020 06:00

Velat muuttuvat saataviksi

Yksi Isä meidän -rukoukseen sisältyvästä seitsemästä rukouksesta kuuluu: ”Anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.” Olet varmasti lukenut tämän rukouksen monta kertaa; ehkä osaat lausua sen ulkomuistista. Oletko huomannut, että rukouksesta on olemassa toinenkin versio, jonka evankelista Matteus on meille tallentanut. Se kuuluu näin: ”Anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa.”Toki ymmärrämme, että tässä puhutaan meidän syntivelastamme, mutta alun perin näihin sanoihin on kätkeytynyt myös toinen merkitys.

Muinaisessa Lähi-idässä velkaantuminen oli lähes pahinta, mitä ihmiselle saattoi tapahtua. Huonona satovuotena monet viljelijät joutuivat lainaamaan siemenviljaa varakkaammilta naapureiltaan. Velan pantiksi he joutuivat antamaan peltonsa ja talonsa. Jos seuraavankin vuoden sato oli huono, merkitsi se kaiken omaisuuden menettämistä ja koko perheen joutumista orjuuteen. Orjien kohtalo oli kova. Tämän takia Raamatussa – etenkin Vanhassa testamentissa – useaan otteeseen varoitetaan rikastumasta köyhien kustannuksella ja kehotetaan armahtamaan velallisia heidän ahdingossaan.

Joku on sanonut, että Jumala ei ole oikeudenmukainen, vaan hän on armollinen. Oikeudenmukaista olisi, että hän vaatisi meitä maksamaan syntivelkaamme. Emme kykenisi koskaan suoriutumaan niin suuresta velkataakasta. Sen takia emme voi muuta kuin rukoilla: ”Anna meille meidän velkamme anteeksi.” Tähän rukoukseen on vastattu jo Golgatalla. Apostoli Paavali ilmaisee sen näin: ”Jeesus kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin.” (Kol.2:14)

Tämän lehden teema on sosiaalinen oikeudenmukaisuus.Oikeudenmukaisuutta on se, että auttaa heikommassa asemassa olevia, puuttuu havaitsemiinsa vääryyksiin ja pyrkii korjaamaan yhteiskunnan epäkohtia. Tätä perään kuuluttivat ja tähän rohkaisivat myös monet Vanhantestamentin profeetat. Muun muassa profeetta Aamos julisti: ”Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus kuin ehtymätön puro.” (Aam.5:24). Oikeudenmukaisuuden alkulähde on siinä, ihminen saa itse kokea anteeksiantamuksen ja ymmärtää Jumalan antaman lahjan mittaamattoman suuruuden. Siitä lähteestä pulppuavat hyvät teot ja siitä kumpuavat myös sanat: ”Mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa.”

Saga Lippo
majuri
ylisihteeri 


    Tilaa Sotahuuto itsellesi tai ystävällesi

    Sotahuuto kertoo Pelastusarmeijan maailmanlaajuisesta työstä ja tarjoaa artikkeleissaan hyvää sanomaa.

    Tilaa Sotahuuto tästä