Joulupata-kampanja saavutti miljoonan euron tavoitteen!

image description

Suomen vanhin jouluna järjestettävä keräys – Pelastusarmeijan Joulupata-keräys – toteutettiin 25 paikkakunnalla eri puolella Suomea joulukuussa 2018. Yli 130 pataa, kymmenet tuhannet lahjoittajat, sadat vapaaehtoiset sekä lukuisat yritykset mahdollistivat unelman toteutumisen – joulupataan lahjoitettiin tavoitteen mukaiset miljoona euroa! Lahjoituksilla autetaan ahdinkoon joutuneita pitkin vuotta! Pelastusarmeija kiittää lämpimästi kaikkia lahjoittajia ja mukana olleita hyväntekijöitä.

Kokonaisvaltaista auttamista paikallisesti ympäri vuoden

Pelastusarmeijan Joulupata-keräys on ainutlaatuinen tapa auttaa kotimaassa asuvia vähävaraisia ja syrjäytyneisyysvaaran uhan alla eläviä suomalaisia, koska paikallisiin patoihin tehdyt lahjoitukset käytetään sen alueen ihmisten auttamiseen, jossa keräys on toteutettu. Ainutlaatuista on myös se, että ihmisiä autetaan pitkäjänteisesti ja kokonaisvaltaisesti ympäri vuoden. Joulupadasta saatavat varat jaetaan ruokana, vaatteina ja lahjakortteina vähäosaisille lapsiperheille ja muille vähävaraisille ja syrjäytymisvaarassa oleville ihmisille Pelastusarmeijan toimipisteissä eri puolella Suomea. Varoja käytetään myös erilaisiin tukitoimiin kuten leireihin harrastus- ja kerhotoimintaan. Osa varoista jaetaan ennen joulua, osa seuraavan vuoden aikana.

Netti-, mobiili- ja tilisiirtolahjoitukset varmistavat, että avun tarpeessa olevia ihmisiä pystytään kattavasti auttamaan koko Suomen alueella. Nettipadan tulos kasvoi edellisestä vuodesta tuntuvasti, kiitos mm. Suomen johtavien sijoittajien palstan keräämän yli 100 000 euron suuruisen potin.

Kampanja muistutti lapsiperheiden hädästä

Joulupata-keräyksen viestinä oli: ”Moni lapsi menee Suomessakin nukkumaan nälkäisenä. Auta kotimaan vähävaraisia lapsiperheitä saamaan joulu”.

Vaikka Joulupata-keräyksen tuotoilla autetaan kaikkia vähävaraisia ja ahdinkoon joutuneita, on lapsiperheiden auttaminen erityisen lähellä Pelastusarmeijan sydäntä.

Apu voi alkaa jouluna annetusta ostokortista, mutta jatkua esimerkiksi auttamalla vähävaraisen perheen lasta pääsemään talvi- tai kesäleirille tai muuten osallistumaan arkea tukevaan toimintaan. Näin tuetaan syrjäytymisen vaaran alla eläviä lapsia. 

Monta tapaa tukea keräystä

Pelastusarmeija on äärimmäisen kiitollinen kaikille raha- ja tavaralahjoittajille, mutta tärkeitä ovat myös ne ihmiset, jotka halusivat antaa aikaansa varmistaakseen, että kampanja olisi mahdollisimman näkyvä ja toimiva.

Joulupata-keräyksen valmistelu alkoi jo kesällä patojen valmistuksella ja jatkui syksyn ajan patavahtien rekrytoinnilla, patojen sijaintien järjestelyillä ja avun tarvitsijoiden kartoituksella. Joulukuussa tahti kiihtyi, kun sadat ihmiset osallistuvat kampanjaan vahtimalla joulupatoja, kuljettamalla patoja, lajittelemalla lahjoituksia ja jakamalla avustuksia apua tarvitseville.                                                                                                 

Lämmin kiitos kuuluu myös Lionsklubille. Lionsit vahtivat kymmeniä patoja keräten hyväntekeväisyystempauksellaan kymmeniä tuhansia euroja.

Myös monet yritykset tukivat Joulupata-kampanjaa, joista mainittakoon mm. YLE, S-ryhmä, Aalto Henkilöstöpalvelut, Kesko, Streamlog, Spektri Business Park Espoo, JetSetClub, Finnkino, Kansainväliset joulumarkkinat, Metos, HBL, Hintaopas, VR, Fonecta, Bauermedia ja Hansaprint. Markkinointitoimisto Make it Simple, joka lahjoituksena on ideoinut Joulupata-mainokset, on mukana jo kolmannen kerran, niin kuin myös tuotantoyhtiö Otto sekä ohjaaja Markus Virpiö. Myös valokuvaaja Anton Sucksdorff, kuvauspalvelu Left&Right ja mediatoimisto Vizeum olivat  mukana edellisten vuosien tapaan pro bono.

Myös suuri osa mediatilasta saatiin lahjoituksena ja kampanja saikin hyvin näkyvyyttä TV:ssä, elokuvateattereissa, ulkomainosjulisteissa, radiossa, lehdissä ja sosiaalisessa mediassa.

Keräys herätti tavallista enemmän yrityslahjoittajien ja yhteistyökumppaneiden huomiota. Yhä useammat yritykset olivat kiinnostuneita toteuttamaan yhteiskuntavastuutaan Joulupataa tukien. Se on todella ilahduttavaa. Näin Joulupadalla ei ollut vain yhtä pääyhteistyökumppania, vaan useita merkittäviä yhteistyökumppaneita.

Joulupata-keräyksen taustasta lyhyesti

Joulupata-keräys järjestetään ympäri maailmaa yli 30 maassa ja se on kansainvälisen Pelastusarmeijan (The Salvation Army) tärkein keräys. Joulupata-keräys on Suomessa järjestetty vuodesta 1906 alkaen. Suomen Joulupata-keräyksen kaikki tuotot menevät avustuskohteisiin kotimaassa. Tuotosta vähennetään vain keräyskuluja, jotka pyritään pitämään mahdollisimman alhaisena n. 10 %:ssa.

Keräyslupa: RA/2016/881 POLIISIHALLITUS 15.12.2016 1.1.2017 - 31.12.2021