Pelastusarmeija haluaa muistuttaa, että kaikilla on oikeus omaan kotiin

image description

Pelastusarmeijan Auta ihmistä -kampanja näkyy laajasti eri medioissa kesänaikana. Kampanjan tarkoituksena on nostaa esille asunnottomuus ja sen uhka myös nuorten keskuudessa.

Aiemmissa kampanjoissa Pelastusarmeija on käsitellyt lapsiperheiden, yksittäisten ihmisten ja vanhusten hätää. Nyt aiheeksi on nostettu asunnottomuus. Taustalla on huoli myös nuorten keskuudessa esiintyvästä asunnottomuudesta.

Vuonna 2019 Suomessa oli 4 600 ihmistä vailla omaa kotia*

Vaikka asunnottomuus on laskussa, on luku silti liian suuri, varsinkin kun mukana on nuoria. Taloudellisten ongelmien lisääntyminen kasvattaa myös asunnottomuuden riskiä. Pelastusarmeijan työ asunnottomuuden ehkäisemiseksi on merkittävää ja vastaa organisaation missiota auttaa kaikkien haavoittuvaisimpia. Pelastusarmeija pyrkii ennaltaehkäisemään syrjäytymistä ja ihmisten joutumista asunnottomiksi, auttaa asunnottomuuden kohdatessa ja tukee kotona asumista.

Kampanjaan liittyvä filmi ”Ulkona” dramatisoi asiaa konkreettisen kodittomuuden kautta, mutta viestii samalla siitä, että asunnoton on ulkona koko yhteiskunnasta. Syrjäytyneisyys ja siitä mahdollisesti seuraava asunnottomuus on suurta yksinäisyyttä, josta on vaikea ponnistaa pois ilman muiden apua.

Filmissä esiintyy nuori, jonka tarinan taustalla voisi olla kodittomuuteen johtanut tapahtumaketju. Moni nuori on vaarassa syrjäytyä, kun työtä tai opiskelupaikkaa ei löydy. Vähävaraisena ongelmat kasaantuvat, ja usein mukaan tulee riippuvuuksia ja päihdeongelmia. Nuori saattaa yöpyä kavereiden tai sukulaisten luona, toisinaan jopa yleisessä wc:ssä. Oleellista on, että oikea koti puuttuu. Se on kuitenkin kaiken perusta. Ilman pysyvää osoitetta moni asia on mahdoton järjestää.

Pelastusarmeija auttaa monella tavoin jo ennen kuin tilanne pahenee

Usein apu on syrjäytymisen ennaltaehkäisemistä keskustelemalla sekä antamalla neuvoja arjesta selviämiseen. Tuki on aina yksilöllistä. Tuen avulla vahvistetaan nuoren voimavaroja, lisätään elämänhallinnallisia taitoja ja luodaan yhteistyöverkostoja. Apu voi olla myös esim. ostokortti, jolla nuori voi hankkia elintarvikkeita, joskus maksetaan nuoren puolesta välttämätön lasku. Toisinaan myös pelkkä turvallisen ihmisen läsnäolo voi tuoda lohtua. Eri ihmiset tarvitsevat apua eri asioissa.

Tärkeintä on kuitenkin, että saataisiin kodittomalle oma asunto. Pelastusarmeija on mukana tekemässä totta hallituksen tavoitteesta poistaa asunnottomuus Suomesta seuraavan seitsemän vuoden aikana.

Monissa tapauksessa Pelastusarmeija voi toimia asiakkaan äänenä ja auttaa neuvotteluissa esim. sosiaalitoimiston kanssa. Pelastusarmeija toimii yhteistyössä kuntien kanssa tarjoamalla asumispalveluja asumispalveluyksiköissään. Pelastusarmeija on vahvasti mukana myös Asunto ensin -mallin toteuttamisessa pääkaupunkiseudulla, Porissa ja Turussa.

Keräyksellä tuetaan monia hätää kärsiviä

Kampanjan kärkenä on asunnottomuus, mutta kampanjan keräyksen tuotoilla autetaan silti laajasti myös kaikkia ahdinkoon joutuneita, kuten vähävaraisia yksittäisiä ihmisiä ja perheitä.

Keräys on valtakunnallinen, ja avustaminen tapahtuu Pelastusarmeijan sosiaalipalvelukeskusten ja paikallisosastojen kautta. Auta ihmistä -keräyksen tuotoilla autetaan aina ihmistä, niitä ei käytetä esim. asumispalvelujen toiminnan pyörittämiseen.

Kampanjalla laaja näkyvyys eri kanavissa, paljon hyvää tahtoa mukana

Pelastusarmeijan suurimpiin kuuluvan keräyksen tuotot ovat jatkuvasti kasvaneet – tavoite vuodelle 2020 on kaksi miljoonaa. Auta ihmistä -keräys on Joulupadan ohella Pelastusarmeijan tärkein keräys.

Nyt alkava kampanja nähdään laajasti eri kanavissa, kuten sanoma- ja aikakauslehdissä, ulkomainoksissa, TV:ssä ja sosiaalisissa medioissa. Kampanjaan kuuluu myös neljä kertaa vuodessa toteutettava kirjekeräys.

Jälleen kerran Pelastusarmeija on saanut merkittävää tukea eri yhteistyökumppaneilta, ja monet heistä ovat lahjoittaneet suunnittelutyötä ja mediatilaa.

Yhteistyökumppanit ovat lahjoittaneet suurimman osan mainonnan suunnittelutyöstä ja mediatilasta ilmaiseksi. Markkinointitoimisto Make it Simple on kampanjan idean takana, ja heidän lisäkseen mukana talkoissa ovat olleet mm. valokuvaaja Onni Wiljami Kinnunen, tuotantoyhtiö Otto Production, ohjaaja Markus Virpiö, mediatoimisto Vizeum, Bauermedia, Otavamedia ja Yle. Myös lukuisat muut mediat ovat luvanneet näyttää kampanjalähtöjä kanavissaan. Pelastusarmeija kiittää lämpimästi kaikkia tukijoitaan!

Uusia lahjoitustapoja ja yhteistyökumppaneita

Pelastusarmeija on aloittanut yhteistyön Pivon ja OP:n kanssa, joten keräykseen voi nyt lahjoittaa myös Siirto-maksulla numeroon 888 567. Lisäksi Pelastusarmeijalle voi lahjoittaa Pivosta löytyvässä Lahjoita-palvelussa.

Lahjoittaa voi myös MobilePaylla 45355 ja verkon kautta www.autaihmistä.fi

Suorien tilisiirtojen tilinumero on FI37 8000 1900 4490 27, viitenumero 9991

Tekstiviestillä lahjoitettaessa tekstaa sana PELASTA ja lähetä se numeroon 16499. Lahjoituksen suuruus on 10 €.

Nyt myös kuukausilahjoittaminen on entistä helpompaa iRaiser-lahjoitusalustan ansiosta. Toistuvan lahjoituksen voi tehdä luottokortilla tai MobilePaylla.

Joukkolahjoitus-alusta on toimiva tapa silloin, kun halutaan lahjoittaa porukalla.

Lisätietoja:

Anne Fredriksson, markkinoinnin ja yritysyhteistyön vastaava
[email protected]

Eija Kornilow, viestintäpäällikkö
[email protected]

* lähde: Ara selvitys 2/2020. Asunnottomat 2019, julkaistu 17.2.2020