Julkaistu 10.3.2021 08:47

Pelastusarmeijan Joulupataan tuli vuonna 2020 yli 25 % enemmän lahjoituksia

Koronavuosi näkyi Pelastusarmeijassa paitsi avustettavien määrän kasvuna, myös lahjoittajien lisääntyneenä haluna auttaa kotimaan hätää kärsiviä. Joulupata-keräykseen tuli lahjoituksia ennätykselliset 1 250 000 euroa, mikä on 25 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Pelastusarmeija kiittää lämpimästi kaikkia lahjoittajia, vapaaehtoisia ja yhteistyökumppaneita, joiden ansiosta ihmisten ahdinkoa voidaan helpottaa sekä jouluna että pitkin vuotta. 

Pelastusarmeijan Joulupata-keräys on maamme pitkäaikaisin joulukeräys, joka järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1906. Alusta alkaen keräyksen tuotoilla on autettu kotimaan vähävaraisia lapsiperheitä ja apua tarvitsevia ihmisiä. Korona-aikana avun merkitys on korostunut, kun ihmisten elämä on kaikin tavoin vielä hankalampaa. Joulupadasta saatavat varat jaetaan ruokana, vaatteina ja lahjakortteina. Varoja osoitetaan myös erilaisiin tukitoimiin, kuten leireihin ja kerhotoimintaan. Osa varoista jaetaan ennen joulua, osa seuraavan vuoden aikana. Paikallisiin patoihin tehdyt lahjoitukset käytetään sen alueen ihmisten auttamiseen, jossa keräys toteutettiin. Nettilahjoituksia voidaan käyttää valtakunnalliseen auttamiseen. 

Keräys onnistui hyvin poikkeuksellisesta ajasta huolimatta 

Keräys onnistui yli tavoitteiden, ja rahalahjoituksia tuli 1 250 000 euroa. Niiden lisäksi saatiin myös paljon ruoka- ja tavaralahjoituksia. Joulupatoja oli 45 kaupungissa yhteensä 195. Jouluna 2020 kauppakeskuksissa ja liiketiloissa näkyi myös monia pieniä patoja muistuttamassa keräyksestä. Perinteisten ja pienten patojen rinnalla käytettiin muita lahjoitustapoja, kuten PIVO-mobiililahjoittamista. Nettilahjoittamisen mahdollisuutta korostettiin myös markkinoinnissa.  

Tulos kasvoikin juuri lisääntyneiden netti- ja yrityslahjoitusten ansiosta. Myös joukkolahjoitustapa lisäsi suosiotaan. Siinä lahjoittaja perustaa Joulupadan sivuille oman nimikkopadan ja kutsuu ystäviään mukaan lahjoittamaan siihen. Paitsi yksityiset ihmiset, myös yritykset ja yhteisöt saattoivat perustaa oman nettipadan. Monille nettipadasta on muodostunut jo perinne.  

Katukeräyskin onnistui hyvin korona-ajasta huolimatta, siitä kiitos myös sadoille vapaaehtoisille patavahdeille. 

Paljon hyvää tahtoa mukana 

Pelastusarmeija on todella kiitollinen kaikille raha- ja tavaralahjoittajille, vapaaehtoisille ja hyväntahtoisille yrityksille, jotka antoivat aikaa, asiantuntemusta ja mediatilaa sekä kampanjoivat keräysten hyväksi. Näistä mainittakoon Make it Simple, Otto-tuotanto, ohjaaja Markus Virpiö, Vizeum, Lions Club, Yle, MTV3, Discovery Channel, Otavamedia, Bauermedia, Alma Media, Ulcona, HBL, Aller, Yhteishyvä, Clear Channel, Aalto Henkilöstöpalvelut & Personalhuset, Suomalainen Kirjakauppa ja Otava, Lifa Air, GC Sportswear Oy, Espoon Kodit, Helsingin Villasukkatehdas, Sami Hedberg & Jaksaa, jaksaa, Helsinki  Wolverines, Hintaopas, OP-ryhmä, S-ryhmä, K-ryhmä ja Finnkino sekä joukko Salatuista elämistä tunnettuja näyttelijöitä, jotka videotervehdyksin vetosivat ihmisiin. 

Lisäksi lukuisat muut yritykset ja tahot ovat tukeneet Joulupataa raha- ja tavaralahjoituksin sekä asiantuntemuksellaan.  

Lisätietoa Joulupata-keräyksestä: 
Markkinoinnin ja yritysyhteistyön vastaava Anne Fredriksson
040 747 0748, [email protected] 

Lue tämä uutinen E-Pressi -sivustolla