Julkaistu 4.2.2019 12:34

Hämeenlinnan entisöity osastorakennus vihittiin uudelleen

Hämeenlinnan osaston 104-vuotias rakennus entisöitiin historiaa kunnioittaen ja tämän päivän vaatimukset täyttäen. Sunnuntaina 3.2. osaston väki kokoontui yhdessä territorion johtajien kanssa lämminhenkiseen juhlaan, jossa osastorakennus vihittiin uudelleen käyttöön.

Hämeenlinnan osaston puurakennuksen valot heijastuvat kadun lumikinoksiin. Kasarmikadun kaunis rakennus on nyt entistä kauniimpi, kun ulkopintaa koristaa uusi maalipinta ja led-valot korostavat talon hienoja yksityiskohtia.

– Remontti alkoi viime kesäkuussa. Talon hirsiperusta tarkistettiin, ja kostuneet hirret uusittiin. Saimme yhden uuden ikkunan osaston takaosaan, sillä tuli edullisemmaksi teettää ikkuna kuin korjata kohta uusilla hirsillä, Hämeenlinnan osastonjohtaja, kapteeni Seppo J. Takala paljastaa ja jatkaa: – Rakennus sai uudet vuorilaudat ja maalipinnan. Syksyn myötä alkoivat sisätyöt. Kahvihuonetta laajennettiin kaatamalla seinä, uusimme lattian ja loppuvuodesta taloon tehtiin vielä laaja sähkötyö – vastaamaan nykypäivän sähkönkuormitukseen. Sali on maalattu, meillä on uudet penkit ja uusi ääni- ja videotekniikkaa, Seppo toteaa hymyillen.

Osaston väkeä oli saapunut paikalle juhlistaan osastorakennuksen uudelleenvihkimistä jumalanpalveluksen yhteydessä. Erityisvieraina olivat Suomen ja Viron Pelastusarmeijan johtajat, everstit Patrick ja Anne-Dore Naud ja entisöinnin suunnittelija Heikki Pekonen. Myös joukko armeijaystäviä Hyvinkään osastosta olivat saapuneet paikalle.

– On ilo olla paikalla tänään, täällä saa tuntea olevansa Herran talossa, eversti Patrick Naud aloittaa vihkimisseremonian. Kaikkien yllätykseksi territorion johtaja kutsui koko juhlaväen siirtymään kahvihuoneen puolelle. Siellä hän yhdessä päivän nuorimman vieraan, Nooa Hurstin kanssa suoritti juhlallisen nauhanleikkuun. Territorion johtaja kiitti suunnittelija Heikki Pekosta hienosti toteutetusta entisöinnistä ja muisti häntä kirjalahjalla.

Hämeenlinnan osasto sai juhlassa myös uuden siviilijäsenen, Arja-Leena Aallon.

– Jumalan suuri rakkaus ensin pelotti, sitten kosketti, Arja-Leena kertoi puheessaan. – Tutustuttuani Pelastusarmeijaan huomasin käyväni jumalanpalveluksessa viikoittain. Siitä pyhyys levisi arkipäiväänkin. Olen otettu Jumalan äärimmäisestä rakkaudesta meitä ihmisiä kohtaan.

Eversti Anne-Dore Naud esitti juhlassa herkän laulun ja muistutti myös siitä, että rakastakaa toisianne, sillä Jumala rakastaa meitä. – Hymyile, Jumala rakastaa sinua!

Juhla päättyi eversti Patrick Naudin pitämään saarnaan. Saarnassa eversti kehotti vastaamaan Jeesuksen kutsuun. – Elämälläsi on tarkoitus ja unelmillasi on merkitystä.

Illan pimetessä osaston valot pääsevät oikeuksiinsa, tuoden valoa pimeään maailmaan. "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo" Joh 8:12.

Toni Kaarttinen
Kuvat:
Toni Kaarttinen

Lisää kuvia juhlasta täällä

 

Uutinen 23.06.2026

Pohjoismaisella yhteistyöllä nykyaikaista orjuutta ja ihmiskauppaa vastaan

Syksyllä 2026 ja keväällä 2027 Pelastusarmeija Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa järjestää yhteisiä, kaikille avoimia koulutuksia, joissa käsitellään Pohjoismaissa esiintyvää nykyajan orjuutta ja ihmiskauppaa. Tarkoitus on syventyä Pohjoismaissa esiintyvään ihmiskauppaan, erityisesti työperäiseen hyväksikäyttöön. Koulutusvuoden aikana perehdytään erilaisiin toimintatapoihin uhrien tunnistamisessa ja auttamisessa sekä tutustutaan eri Pohjoismaissa käytössä oleviin työmenetelmiin ja saadaan katsaus siihen, miltä ihmiskauppa näyttää tällä hetkellä Pohjoismaissa.
Artikkeli 23.06.2026

FinStones – iloa levittävä harrastus

Mikä ihmeen FinStones? Mahdollisesti viime kesänä saatoit kuulla tästä tai törmätä kaupungilla kauniisti maalattuihin kiviin, jotka joku oli jättänyt löydettäväksi. Pienestä kivestä syntyy ilon, luovuuden ja yhteisöllisyyden ketju – nauti kiven koristelusta ja ilahdu toisen ilosta, kun hän löytää piilottamasi kiven. Ylläty iloisesti, jos itse löydät kiven!
Tapahtuma 21.06.2026

Armon jäljet -valokuvanäyttely

Tervetuloa valokuvaaja Ville Antero Sahan hengelliseen valokuvanäyttelyyn "Armon jäljet" Pelastusarmeijan Tampereen osastolle, Satakunnankatu 27. Näyttelyn avajaisia vietetään sunnuntaina 21.6. klo 14 jumalanpalveluksen yhteydessä. Kesäkuussa näyttely on auki 21.6.-30.6. osaston aukioloaikojen puitteissa. Elokuussa näyttely avautuu uudelleen, ja on nähtävillä lokakuun loppuun. Lämpimästi tervetuloa!
Uutinen 17.06.2026

Sopassa vietettiin avajaisia

Pelastusarmeijan sosiaalipalvelukeskus, tuttavallisesti Soppa, muutti uusiin tiloihin Helsingin Malmille viime huhtikuussa. Nyt 17. kesäkuuta vietettiin virallisia avajaisia, kun kansainväliset vieraat, esikuntapäällikkö ja maailmanlaajuisen naistyön sihteeri, komentajat Edward ja Shelley Hill vierailivat Suomessa.