Julkaistu 18.1.2021 08:00

iCare – hyväntekeväisyyden uusi raikas ilme

Vuoden 2020 aikana Pelastusarmeijan kirpputoritoiminta sai uutta ilmettä iCare-hyväntekeväisyysmyymälöiden myötä. Pelastusarmeijan Sotahuuto-lehti vieraili syyskuussa iCare-myymälöissä Hyvinkäällä, Jämsässä ja Turussa selvittämässä henkilökunnan ja asiakkaiden tunnelmia uudistuksesta.

Pelastusarmeijan kirpputorit ovat olleet osa katukuvaa jo 60 vuoden ajan – ja secondhand-ketjumme on yksi Suomen laajimmalle levinneistä. Viime vuosina termien ”kirpputori” ja ”kierrätys” luonne on kovasti muuttunut, ja siksi kirpputorimme siirtyvät iCare secondhand -hyväntekeväisyysmyymälöiden aikakauteen. Ensimmäinen valoisa ja moderni myymälä avautui marraskuussa 2019 Kauppakeskus Willaan Hyvinkäälle, ja sen jälkeen liikkeitä on avattu pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Tampereelle, Hämeenlinnaan, Jämsään ja Parkanoon. Nyt liikkeitä on kaikkiaan kymmenen. Lisää myymälöitä on avautumassa, joten tilannetta kannattaa seurata kotisivuillamme: pelastusarmeija.fi/myymalat ja icare-secondhand.fi . Sivujen kautta voi myös liittyä kanta-asiakkaaksi, jolloin uutiskirjeemme pitää sinut ajan tasalla.

Pelastusarmeijan myymälätoiminnan päällikkö Harri Lehti muistuttaa, mistä iCare-konseptissa on kysymys ja miten se näkyy myymälöissä:

– Hyväntekeväisyys on kaiken sydämessä. Sitä kuvastavat myös iCaren nimi ja logo – välittämistä ja lähellä oloa. iCare secondhand -hyväntekeväisyysmyymälät kuuluvat Pelastusarmeijan varainkeruuhankkeisiin samalla tavoin kuin Joulupata, Auta ihmistä ja muut kampanjamme. Haluamme tuoda selvemmin esille olevamme osa Pelastusarmeijan hyväntekeväisyystarjontaa. Kun asiakas ostaa tai lahjoittaa meille tuotteen, tuotto menee hyväntekeväisyystyöhömme, jonka avulla pystymme auttamaan Suomen vähävaraisia.

– Myymälöidemme ulkoasu on raikastunut ja tuotevalikoima selkeytynyt – keskitymme vaatteisiin, asusteisiin ja kodin pientavaroihin. Tätä ohjaa filosofia selkeydestä ja siitä, että pystymme ohjaamaan maksimaalisen avun hyväntekeväisyyteen.

Hyvinkää edelläkävijänä

Annetaan puheenvuoro niille, jotka ovat toteuttamassa uudistusta ”eturintamassa”. Hyvinkään Kauppakeskus Willan myymälä oli ensimmäinen iCare-hyväntekeväisyysmyymälämme. Vastuumyyjä Susanna Ojansivu on ollut mukana alusta alkaen. Työkokemusta Pelastusarmeijan kirpputoreista oli kertynyt yhdeksän vuoden ajalta Tampereen myymälästä.

Koska Hyvinkään myymälä oli ensimmäinen laatuaan, Susannalla oli iso vastuu konseptin toteuttamisessa:

– Korostettiin valoisuutta ja siisteyttä, kaunista esillepanoa – sitä, ettei paikkoja laiteta liian täyteen. Hyvä asiakaspalvelu on toki myös itsestäänselvyys, Susanna toteaa hymyillen.

Hyvinkääläiset ovat löytäneet myymälän, tosin kevään koronatilanne ja sitä seurannut ovien sulkeminen pariksi kuukaudeksi aiheutti harmia.

– Avattuamme asiakkaat ovat pikkuhiljaa taas löytäneet meidät. Nuoria opiskelijoita on alkanut käydä enemmän. Katselen toiveikkaasti tulevaisuuteen.

Susannan kuvailema asiakkaan malliesimerkki on Tarkasa . Hän asuu Hyvinkäällä ja opiskelee.

– Olen ensi kertaa vierailemassa myymälässä. Paikka näyttää hienolta, ja tulin mielenkiinnolla katselemaan.

Myös Katja on ensi kertaa liikkeessä. Hän on päivämatkalla, ja päätti piipahtaa liikkeeseen:

– Tämä vaikuttaa viihtyisältä. Minua kiinnostaa sisustustuotteet… nyt olen iskenyt silmäni tähän päiväpeittoon, Katja naurahtaa.

Susanna ja Teija ovat puolestaan vakioasiakkaita. Korona-aikana he ovat olleet vähemmän ostoksilla, mutta iCare-myymälä on osa heidän arkeaan.

– Käyn kerran viikossa. Olen pari kertaa tehnyt oikein hyviä elokuva- ja kirjalöytöjä. Leluja ja vaatteita silmäilen myös. On täältä joskus kengätkin lähteneet mukaan, Susanna paljastaa.

– Minulla oli vähän luppoaikaa, niin päätin pyörähtää. Tällä kertaa etsin lastenjuttuja siskonlapsille. Nuo mielenkiintoiset lamput tosin huomasin, voisin ottaa kumman tahansa, Teija naurahtaa osoittaen design-valaisimia.

Jämsä – eloa katukuvaan

Jämsän hyväntekeväisyysmyymälän myyjillä on vankka ammattitaito. Hanna Salmi on ollut tehtävässä nelisen vuotta ja Ludmila Nuija jo yli 14 vuotta. Jämsässä toimi aiemminkin Pelastusarmeijan kirpputori, mutta uudistuksen myötä myymälä siirtyi kellaritilasta valoisalle kadunvarsipaikalle aivan Jämsän keskustaan. Hanna ja Ludmila iloitsevat tästä muutoksesta.

– Nämä tilat ovat niin paljon suuremmat ja valoisammat, ja tämä on keskeisemmällä paikalla. Nyt kun olemme katutasossa, myös liikuntarajoitteisten on mahdollista päästä myymälään ostoksille.

– Asiakkaita on ollut ainakin kaksi kertaa enemmän kuin ennen! Ludmila riemuitsee. – Ja paljon enemmän nuoria, uudistuksen myötä he ovat löytäneet meidät, Hanna täydentää.

Asiakkailta on tullut positiivista palautetta siisteydestä.

– He kehuvat raikkautta, ei ole tyypillistä kirpputorien tunkkaisuutta. Välillä asiakkaat ovat ihmetelleet, että ovatko he eksyneet johonkin hienompaan putiikkiin, Hanna ja Ludmila naurahtavat.

Korona sulki myymälän, mutta sulun jälkeen asiakkaat palasivat.

– Kun ensimmäisenä päivänä avasimme ovet koronasulun jäljiltä, asiakkaita oli odottamassa jonossa oven takana. He kiittelivät, että jälleen avaudumme.

Myös lahjoituksia on saapunut runsaasti.

– Välillä niin paljon, ettemme päivän aikana oikein muuta ehdikään kuin purkaa niitä, Hanna naurahtaa.

Jämsä on ollut otsikoissa UPM:n Kaipolan tehtaan sulku-uhan johdosta. Vuoden 2020 aikana tehdas on tarkoitus ajaa täysin alas, mikä aiheuttaa pienessä taajamassa runsaasti huolta. Tiedustelen Hannalta ja Ludmilalta, miten he näkevät tilanteen.

– On vaikea sanoa, vaikuttaako se myymälämme toimintaan. Mutta jos vaikuttaa, niin ei vielä vähään aikaan. Toki toivomme, että asiakkaat löytävät silloinkin meidät. Meillä on paljon hyvää ja edullista tavaraa.

Myymälässä on vierailemassa vakioasiakas Maria. Hän on viereisen liikkeen, Kukkaverstaan, yrittäjä. Hän on ottanut ilolla uuden naapurin vastaan.

– Myymälän saapumisella tähän on ollut suuri merkitys Jämsän katukuvan elävöittämisessä. Tyhjät liiketilat näivettävät koko kaupunkia. Täyttyvät liiketilat tuovat positiivista kierrettä, ja se on tärkeää näin koronaepidemian vaikutusten heijastuessa ja tehtaan lakkautusuhan alla. Tarvitsemme positiivisia
asioita.

Turku – valoa ja iloa

Turun myymälään sisälle astuessa silmiinpistävää on paikan valoisuus ja seesteisyys. Tämän allekirjoittaa myös vastuumyyjä Heidi Gustafsson-Iivonen .

– Liiketila on hyvin avara. Isot ikkunat päästävät ihanasti valoa sisälle ja mahdollistavat ikkunashoppailun, mitä monet asiakkaat ovat tehneetkin. Myös itse aiemmin kurkistelin ikkunasta sisälle, että mitä ihanaa sieltä löytyy.

Heidi on haastatteluhetkellä tuore työntekijä, tämä on hänen neljäs työviikkonsa. Mutta kokemusta myyntityöstä hänellä on runsaasti, ja myös Pelastusarmeijan myymälät ovat tulleet asiakkaana tutuksi.

– Vaikka tämä on uusi työ, niin työhistoria ja kokemus antaa tukea siihen, miten tätä kokonaisuutta rakennetaan ja miten ollaan edustavia, Heidi sanoo hymyillen.

Heidi mainitsee koronan vaikutuksesta ihmisten ostokäyttäytymiseen. Ihmiset liikkuvat varovaisemmin. Monet asiakkaat käyttävät maskeja, ja myös käsidesiä kuluu paljon. Asiakkaita on kuitenkin riittänyt kiitettävästi.

– Ihanasti kaikenlaisia ja -ikäisiä asiakkaita. On sekä kanta-asiakkaita että ensi kertaa piipahtavia, laidasta laitaan. On paljon keräilijöitä, jotka kiertävät liikkeissä ja tuntevat tuotteet ja niiden hinnat. Ovat hyvin perillä.

Sen on huomannut myös liikkeen myyjä Mia Viis :

– Vitriinituotteet kiinnostavat. Päivittäin avaamme vitriinejä, kun ihmiset haluavat tutkia esillä olevia tuotteitamme. Ihmiset ovat hyvin tietoisia. Tästä syystä tuotteiden hinnoittelu onkin mielenkiintoista. Välillä saamme leikkiä salapoliisia, sillä asiakkaamme kyllä huomaisivat, jos tuotteita ei olisi hinnoiteltu oikein, Mia toteaa hymyillen.

Myös Turussa kierrättäminen ja lahjoittaminen on suosittua, ja myymälään tulee päivittäin lahjoituksia.

– Joinakin päivinä runsaastikin. Tulevat päivän askeleet täyteen, kun käymme viemässä tuotteet alakerran varastoon, Heidi naurahtaa.

– Iloitsemme myös siitä, että suurin osa lahjoitetusta tavarasta on ollut puhdasta ja laadukasta, mikä on tärkeää, jotta voimme välttää hävikkiä ja tehdä hyvää. Monet ovat kertoneet, että koronan myötä lisääntyneen kotonaolon johdosta on ollut aikaa käydä kaappeja läpi. Kierrätys on tullut jäädäkseen. Tavaraa ja vaatetta on niin paljon, että ihmiset hukkuvat siihen – joten miksi sitä ei lahjoittaisi eteenpäin, Heidi päättää hymyillen.

On aurinkoinen iltapäivä, ja kaunis sää on houkutellut ihmisiä kaupungille. Rekkien ja hyllyjen välillä kiertelee useita asiakkaita. Parikymppiset Suvi-Tuulia ja Venla ovat käymässä myymälässä ensi kertaa: – Etsitään löytöjä! tytöt naurahtavat puserorekkien välistä.

Samoilla rekeillä on myös raumalainen Aija , hän esittelee kädellään lepääviä urheiluvaatteita. – Tällaisia tulin etsimään ja löysinkin. Pidän tämän myymälän selkeydestä, on helppo löytää etsimänsä tuotteet.

Asiakkaita on käymässä myös Raumaa kauempaa. Hattuja ovat katselemassa Virosta matkustaneet rouvat. – Olemme ensimmäistä kertaa Turussa. Kiertelemme kaupunkia. Näimme ikkunasta, miten kivalta täällä näytti, joten tulimme katselemaan.

Hilma (18) ja Jenny (23) ovat kumpikin juuri muuttaneet omilleen, joten vaatteiden lisäksi kodin tavarat, astiat ja kalusteet kiinnostavat.

– Tätä ei välttämättä uskoisi kirpputoriksi, näyttää niin siistiltä, Hilma kommentoi.

– Täällä vaikuttaa olevan kivasti kaikkea muutakin vaatteiden lisäksi. Olen silmäilemässä astioita, Jenny kertoo.

Ennen myymälästä lähtöäni tapaan vielä Nordinin, nuoren iloisen miehen, joka on tullut Turkuun opiskelemaan suomea.

– Olen asunut Turussa kolme kuukautta. Olen täällä myymälässä nyt toistamiseen, tämä on kiva ja edullinen paikka. Löysin täältä sanakirjan opiskeluja varten. Kirpputorishoppailua rakastava ystäväni oli nähnyt sen täällä. En ollut koskaan aiemmin käynyt kirpputorilla, tämä on mielenkiintoinen konsepti. Kierrättäminen on järkevää ja hyvää.

Teksti ja kuvat: Toni Kaarttinen

Huom. Artikkelin haastattelut ja kuvaukset on tehty syksyllä, jolloin koronarajoitukset olivat kevyemmät. Korona-aikana myymälöissä kiinnitetään erityistä huomiota siisteyteen, myyjillä on käytössään suoja-varusteet ja turvavälejä ja asiakasmääriä valvotaan. 

iCare secondhand hyväntekeväisyysmyymälät

iCare Espoo, Kauppakeskus Entresse
Siltakatu 11 , ma–pe 10–18, la 10–15

iCare Helsinki, Kauppakeskus Columbus
Vuotie 45, ma–pe 9–19, la 10–18

iCare Helsinki, Myllypuro
Kivensilmänkuja 1 , ma–pe 9–19, la 10–16

iCare Hyvinkää, Kauppakeskus Willa
Hämeenkatu 9, ma–pe 10–19, la 10–16

iCare Hämeenlinna, Kauppakeskus Tavastila
Eteläkatu 14, ma–pe 10–18, la 10–16

iCare Jämsä, Koskentie 3
ma–pe 9.30–17, la 9.30–15

iCare Parkano, Parkanontie 57
ma–pe 9–17, la 9–15

iCare Tampere, Hervanta
Lindforsinkatu 4, ma-pe 10–18, la 10–16

iCare Tampere, Lielahti
Sellukatu 15, ma-pe 10–18, la 10–16

iCare Turku, Humalistonkatu 9
ma–pe 10–18, la 10–15

icare-secondhand.fi