Pelastusarmeijan Auta ihmistä -keräystä tarvitaan köyhyys- tai syrjäytymisriskin alla elävien suomalaisten auttamiseksi

image description

 

Pelastusarmeijan uusi Auta ihmistä -keräyskampanja pyrkii osaltaan auttamaan niitä melkein 900 000 suomalaista, jotka elävät köyhyydessä tai syrjäytymisriskin alla, eivätkä löydä muualta apua. Kampanja haluaa lisätä tietoisuutta väliinputoajien ahdingosta ja muistuttaa, ettei ketään tule jättää yksin hädän keskelle. Keräyksen rahallinen tavoite on kaksi miljoonaa euroa.

Melkein 900 000 suomalaista elää köyhyys- tai syrjäytymisriskin alla siitä huolimatta, että sosiaaliturvajärjestelmämme pyrkii takaamaan kaikkien kansalaisten hyvinvoinnin. ( HS 24.5.2018 ) Ahdinkoon joutuneet ihmiset ovat usein väliinputoajia, jotka jostakin syystä putoavat hyvinvointivaltiomme tukiverkon läpi.

Pelastusarmeijan uuden  ”Auta ihmistä” -varainkeruukampanjan  tavoite on auttaa ihmisiä, jotka eivät turvaverkon puutteen vuoksi pärjää arjen haasteissa. He saattavat olla perheitä tai yksittäisiä ihmisiä, nuoria tai vanhuksia, mutta heitä yhdistää onnettomuus, sairaus, työttömyys, avioero, omaisen kuolema tai joku muu epäonni. Köyhyys ja yksin jääminen johtaa usein syrjäytymiseen. Kampanja haluaa muistuttaa, ettei ketään tule jättää yksin hädän keskelle.

”Saamme esimerkiksi usein avustuspyyntöjä perheiltä, joissa toinen vanhempi on töissä ja toinen työtön tai vanhempainvapaalla, eivätkä rahat riitä laskujen maksuun. Näissä perheissä lapset ovat sijaiskärsijöitä, koska pyörän ostaminen tai Linnanmäellä käynti on unelma, johon ei ole varaa”, kertoo Pelastusarmeijan markkinoinnin ja yritysyhteistyön vastaava  Anne Fredriksson .

Pelastusarmeijan suurimpiin kuuluvan kampanjan keräystuotot ovat jatkuvasti kasvaneet – nyt tavoite on kaksi miljoonaa

Auta ihmistä -kampanja on jatkoa viime kesän huomiota herättävälle ”Huono onni voi kohdata kenet tahansa” -kampanjalle, joka muistutti siitä, että kenen tahansa onni voi kääntyä.  Presidentti Tarja Halonen  ja  brändijohtaja Peter Vesterbacka  tukivat kampanjaa laittamalla itsensä likoon vähävaraisten puolesta ja kuvauttivat itsensä vähäosaisina kanssakulkijoina.

Jo vuonna 1979 alkaneen keräyksen lahjoitustuotot ovat jatkuvasti kasvaneet, ja tätä nykyä keräys on Joulupata-kampanjaa tuottavampi. Vuonna 2017 Auta ihmistä -keräyksen bruttotuotto oli lähes 1,9 miljoonaa euroa. Näitä lahjoituksia on käytetty  eri avustuskohteisiin .

Auta ihmistä -kampanja kuuluu Pelastusarmeijan suurimpiin kampanjoihin. Tänä vuonna kampanjan keräystavoite on 2 miljoonaa euroa. Keräyksen euromääräistä tavoitetta on kasvatettu osaksi siksi, että mahdollisen sote-uudistuksen myötä maakuntien mahdollisuudet tukea yleishyödyllisiä järjestöjä näyttävät epävarmoilta ja yksityisten lahjoitusten tärkeys kasvaa entisestään.

Markkinointi- ja media-alan yhteistyökumppanit osoittavat tukensa lahjoittamalla suunnittelutyötä ja mediatilaa

Nyt alkava kampanja nähdään laajasti eri kanavissa, kuten sanoma- ja aikakauslehdissä, ulkomainoksissa, TV:ssä ja sosiaalisissa medioissa. Kampanjaan kuuluu myös neljä kertaa vuodessa toteutettava kirjekeräys.

”Jälleen kerran Pelastusarmeija on saanut merkittävää tukea eri yhteistyökumppaneilta, ja monet heistä ovat lahjoittaneet suunnittelutyötä ja mediatilaa”, kiittelee Fredriksson.

Yhteistyökumppanit ovat lahjoittaneet suurimman osan mainonnan suunnittelutyöstä ja mediatilasta ilmaiseksi. Markkinointitoimisto Make it Simple on kampanjan idean takana, ja heidän lisäkseen mukana talkoissa ovat olleet mm. valokuvaaja Onni Wiljami Kinnunen, tuotantoyhtiö Otto Production, ohjaaja Markus Virpiö, mediatoimisto Vizeum, Yle, tv-kanavat MTV3 ja Discovery Channel, HBL, Finnkino ja ulkomainosyhtiö Clear Channel. 

Kampanjamateriaalit voi ladata  täältä

Auta ihmistä -keräykseen voi lahjoittaa joko pankin tai verkon kautta

Auta ihmistä -keräykseen voi lahjoittaa monella tavalla:

Tekstiviestillä: tekstaa sana PELASTA ja lähetä se numeroon 16499. Lahjoituksen suuruus on 10 €. Tekstiviestillä voivat lahjoittaa Telia, Elisa, Saunalahti, DNA -liittymähaltijat. Palvelut veloitetaan operaattorilaskulla.

Linkit

Lue tämä uutinen ePressi -sivustolla.