Suomalaiset lahjoittivat vuonna 2019 avokätisesti Pelastusarmeijan keräyksiin

image description

 

Lähimmäisen hätä kosketti suomalaisia jälleen kerran, sillä molemmat Pelastusarmeijan pääkeräykset pääsivät tavoitteisiinsa. Joulupata-keräys tuotti miljoona euroa ja Auta ihmistä -kampanjalla kerättiin kaksi miljoonaa euroa. Joulupadan tuotoilla autetaan kotimaan vähävaraisia ja ahdinkoon joutuneita mm. ostokorteilla. Auta ihmistä -keräyksen tuotot käytetään Pelastusarmeijan sosiaaliseen työhön eri puolilla Suomea. Pelastusarmeija kiittää lämpimästi kaikkia lahjoittajia, yrityskumppaneita ja mukana olleita hyväntekijöitä. Suomessa on satoja tuhansia köyhyysrajan alapuolella eläviä ihmisiä, joille Pelastusarmeija on viimeinen turvaverkko. Vuositasolla apua saa noin 100 000 perhekuntaa.

Joulupata-keräys

Pelastusarmeijan Joulupata-keräys on maamme pitkäaikaisin yhä toteutettava joulukeräys, joka järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1906. Siitä lähtien keräyksen tuotoilla on autettu kotimaan vähäosaisia lapsiperheitä ja muita vähävaraisia ihmisiä. Vuonna 2019  patakeräys tuotti miljoona euroa . Joulupatoja oli 25 paikkakunnalla yhteensä 142. Paikallisiin patoihin tehdyt lahjoitukset käytetään sen alueen ihmisten auttamiseen, jossa keräys toteutettiin. Katupatojen lisäksi nettilahjoittaminen kasvatti suosiotaan, samoin uudet lahjoitustavat kuten MobilePay. Nettilahjoituksia voidaan käyttää valtakunnalliseen auttamiseen. Joulupadasta saatavat varat jaetaan ruokana, vaatteina ja lahjakortteina. Varoja osoitetaan myös erilaisiin tukitoimiin, kuten leireihin ja kerhotoimintaan. Osa varoista jaetaan ennen joulua, osa seuraavan vuoden aikana.Joulupata-keräyksen vuoden 2019 kampanjateema oli ” Ajat muuttuvat – avuntarve on säilynyt ”. Se heijasti näin myös Pelastusarmeijan 130-vuotista historiaa.

Auta ihmistä -kampanja

Jo vuonna 1979 alkaneen  keräyksen lahjoitustuotot  ovat kasvaneet jatkuvasti, ja vuonna 2019 päästiin ensimmäistä kertaa  kahteen miljoonaan euroon . Tuotoilla autetaan vähävaraisia ihmisiä, torjutaan yksinäisyyttä ja ehkäistään syrjäytymistä. Keräyksen avulla mahdollistetaan osa Pelastusarmeijan järjestämästä sosiaalisesta työstä osastoissa ympäri maata. Pelastusarmeijan tarjoama sosiaalinen apu on paitsi taloudellista auttamista myös erilaisten tukitoimintojen ja neuvontapalveluiden järjestämistä. Akuutin hädän lievittämisen lisäksi tavoitteena on osallistua nimenomaan ihmisten arkea tukevaan toimintaan .  Auta ihmistä -keräyksen vuoden 2019  kampanjassa muistutettiin mm. vanhusten yksinäisyydestä . Keräys toteutettiin monikanavaisesti hyödyntäen myös suoramarkkinointia.

Lämmin kiitos tukijoille

Pelastusarmeija on äärimmäisen kiitollinen kaikille raha- ja tavaralahjoittajille, mutta tärkeitä ovat myös ne  vapaaehtoiset ihmiset ja hyväntahtoiset yritykset , jotka ovat halunneet antaa aikaa, asiantuntemusta ja mediatilaa keräysten hyväksi. Näistä mainittakoon Kesko, S-ryhmä, Lions Club, YLE, Discovery Channel, MTV3, Aalto Henkilöstöpalvelut, Streamlog, Spektri Business Park Espoo, JetSetClub, Finnkino, Metos, HBL, Hintaopas, VR, Fonecta, Otavamedia, Bauermedia, äänimainostuotanto Hot Spot, valokuvaaja Onni Wiljami Kinnunen ja Helsingin Villasukkatehdas.

Markkinointitoimisto Make it Simple, joka lahjoituksena ideoi sekä Joulupata-mainokset että Auta ihmistä -kampanjan mediamainokset, on ollut Pelastusarmeijan pro bono -kumppanina jo vuodesta 2016. Myös mediatoimisto Vizeum oli mukana edellisten vuosien tapaan pro bono.

Erityiskiitos vuoden 2019 kampanjafilmien tuotannosta Otto Tuotannolle ja ohjauksesta Markus Virpiölle, joka ohjasi sekä Joulupata- että Auta ihmistä -videoiden koskettavat tarinat niin ikään veloituksetta ja Juri Sepälle, joka sävelsi kauniin musiikin Joulupata-filmiin. Radiomainokselle äänensä antoi näyttelijä Seela Sella.

Katso joulupatafilmi tästä.

Katso Auta ihmistä -filmi tästä

Lue tämä uutinen ePressi -sivustolla.