Julkaistu 13.8.2021 18:00

Pienikin apu auttaa katkaisemaan ulkopuolisuuden kierteen

Pelastusarmeijan Auta ihmistä -kampanja kiinnittää huomiota lasten ja nuorten syrjäytymiseen. Kotimaan vahvana auttajana Pelastusarmeija torjuu nuorten ja lasten syrjäytymistä ennen kuin ongelmat ovat muuttumassa vakaviksi. Ulkopuolisuuden tunne on usein merkki tulevasta syrjäytymisestä, ja juuri tässä varhaisessa vaiheessa Pelastusarmeija haluaa auttaa nuoria ja lapsia. 

Kampanjaan liittyvä filmi ”Yksinäinen tyttö” dramatisoi asiaa yhden tytön kokemuksen kautta. Filmi on symbolinen, sillä vaikka ulkopuolisuus on konkreettinen asia, on se monesti myös omaa tunnetta siitä, ettei kuulu joukkoon.

Pelastusarmeija auttaa monilla tavoin jo ennen kuin tilanne pahenee

Perheisiin kohdistuvan taloudellisen tuen avulla voidaan auttaa suoraan lapsiin kohdistuvissa tarpeissa, kuten harrastusmaksun maksamisessa tai kännykän tai tietokoneen hankinnassa. Pelastusarmeija tarjoaa myös toiminnallista tukea järjestämällä monenlaista vapaa-ajan toimintaa, mm. liikunta- ja harrastekerhoja, nuorten iltoja, partiota, soitonopetusta (bändikerhot), lasten iltapäiviä, perhekerhoja (vanhemmille ja 1–4-vuotiaille lapsille), leirejä ja tapahtumia, Nummelan lomakodin leirejä.

Keräyksellä tuetaan myös muita hätää kärsiviä 

Keräys on valtakunnallinen, ja avustaminen tapahtuu Pelastusarmeijan sosiaalipalvelukeskusten ja paikallisosastojen kautta. Auta ihmistä -keräyksen tuotoilla autetaan aina ihmistä, niitä ei käytetä muihin kuluihin. Vaikka kampanjan kärkenä ovat tänä kesänä lapset ja nuoret, autetaan keräyksen tuotoilla laajasti kaikkia ahdinkoon joutuneita, kuten vähävaraisia yksittäisiä ihmisiä ja vanhuksia.

Pelastusarmeijan suurimpiin kuuluvan keräyksen tuotot ovat jatkuvasti kasvaneet – vuonna 2020 keräys kasvoi 20 % ja tuotti 2,4 miljoonaa euroa. Auta ihmistä -keräys on Joulupadan ohella Pelastusarmeijan tärkein keräys, ja myös vuoden 2021 tavoite on yli kaksi miljoonaa euroa.

Hyvän tahdon yhteistyökumppanit

Kesän aikana näkyvä kampanja nähdään laajasti eri kanavissa, kuten sanoma- ja aikakauslehdissä, ulkomainoksissa, radiossa, TV:ssä, elokuvateattereissa ja sosiaalisissa medioissa. Kampanjaan kuuluu myös neljä kertaa vuodessa toteutettava kirjekeräys.

Yhteistyökumppanit ovat lahjoittaneet suurimman osan mainonnan suunnittelutyöstä ja mediatilasta. Markkinointitoimisto Make it Simple on ideoinut filmin ja printin luovan ratkaisun, ja heidän lisäkseen mukana talkoissa ovat olleet mm. valokuvaaja Anton Sucksdorff, tuotantoyhtiö Otto Production, ohjaaja Markus Virpiö, mediatoimisto Dentsu, MTV Media, Discovery Channel, Bauermedia, Miracle Sound, Otavamedia, Clear Channel, Ulcona Oy ja Yle. Muita Auta ihmistä -keräyksen yhteistyö- ja mediakumppaneita ovat Finnkino, RadioHelsinki, Bisnode ja Mailhouse.

Pelastusarmeija kiittää lämpimästi kaikkia tukijoitaan ja yhteistyökumppaneitaan. Samoin jo tässä vaiheessa kiitetään lämpimästi kaikkia lahjoittajia, joita ilman avustustyötä ei voisi tehdä.

Monta lahjoitustapaa

  • Netin kautta www.autaihmistä.fi
  • Pivo 888 567
  • MobilePay 45355  
  • Suora tilisiirto FI37 8000 1900 4490 27, viitenumero 9991.
  • Tekstiviesti 10 € Tekstaa PELASTA numeroon 16499
  • Kuukausilahjoitus toistuvaan lahjoittamiseen
  • Joukkolahjoitus porukalla tehtävään lahjoittamiseen

Auta meitä auttamaan, jottei yksikään lapsi jää ulkopuoliseksi.

Lue lisää lehdistötiedotteestamme

Kysy lisää: [email protected] 

Kuva: Anton Sucksdorff